POFO II-pysäkki. APE10-päivän aiheena
oli oman osaamisen kehittyminen.
Miten kuvaan osaamisen kehittymistä
portfoliossa?
Miten kehitetään ja dokumentoidaan
omaa osaamista portfolion avulla?
Miten annan rakentavaa ja kehittävää
vertaispalautetta portfoliosta?
Olemme kuvanneet oman osaamisemme
kehittymistä tässä portfoliossa heti ensipäivistä alkaen. Koska minulla ei ole
aiempaa kokemusta opettamisesta, on asioiden prosessointi huomattavasti
hitaampaa ja reflektointi on vaikeampaa verrattuna siihen, jos minulla olisi jo
jotakin kosketuspintaa opetusmaailmaan. Jotakin ideoita ja ajatuksia teemojen pohjalta
on toki noussut, mutta kokemuksellisuudella on suuri merkitys koko kuvan
rakentamisen kannalta. Jos vaikkapa tällä hetkellä ajattelee, että jokin
opetusmenetelmä olisi toimiva ja hyvä, voi se olla täysi susi, kun ei etukäteen
tiedä millainen opetettava aihe tai opiskelija-aines on. Mutta voihan näitä
asioita ajatustasolla kokeilla ja pohtia niiden toimivuutta. Palaute on kyllä
tärkeä osaa oman toiminnan reflektointia. Oma vertaispalautteen antaja on
onneksi henkilö, joka antaa palautteen ajallaan ja erittäin kannustavalla
otteella. Itsekin olen pyrkinyt siihen, että annetuista aikatauluista pidetään
kiinni. Tulevana opettajanakin joudun pitämään kiinni siitä, että
opiskelijoille annetut aikataulut esim. tehtävien suhteen pitävät puolin ja
toisin.
Teimme
harjoituksen osallistavalla Bonon hatut- opetusmenetelmällä (Edward de Bono ). Menetelmän
tavoitteena on monipuolistaa ajattelua prosessissa. Menetelmässä ryhmän
jäsenillä on kuvitteelliset hatut, jotka edustavat tiettyä väriä. Tämä väri
kuvastaa kunkin ryhmän jäsenen roolia ryhmässä. Musta vastustaa, vastarannan
kiiski, kritisoi, mutta perustelee oman kantansa. Keltainen on positiivinen, optimistinen
ja maalailee ihannekuvia, ei huomaa sudenkuoppia. Valkoinen on positiivinen,
objektiivinen ja perustaa näkemyksensä faktoihin. Vihreä on luova ja idearikas,
joka hakee uusia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Punainen on tunteellinen, reagoiva
ja luottaa intuitioon. Sininen on
järkevä ja omistaa laajan kokonaisnäkemyksen, on orkesterinjohtaja. Menetelmän
avulla voidaan pakottaa ihmiset välillä ajattelemaan asiaa eri tavalla kuin
normaalisti. Irrottautumaan omasta tavastaan ajatella ja mahdollisesti nähdä
uusia aspekteja aiheen ympäriltä. Itselläni oli harjoituksessa punainen hattu,
joka ei ehkä kuvaa ”työminäni” ajattelutapaa. Mutta oli ihan mielenkiintoista
kokeilla elää hetki tunteella, kun yleensä elää jalat tiukasti maassa ja
faktoihin perustuen. Menetelmää voisi kokeilla opetustyössä ja tietenkin ihan
työyhteisön kehittämisessäkin.
Iltapäivän
aiheena oli opetusharjoitteluun orientoituminen ja näyttöportfolion
tekeminen. Opetusharjoittelussa on kaksi
vaihtoehtoa, ohjattu opetusharjoittelu ja osaamisen osoittaminen työssään,
joista ensimmäinen vaihtoehto on minun tapani suorittaa opetusharjoittelu. Jouduin
olemaan pois eniten minua koskevan osuuden, mutta onneksi opintosihteeriltä
varmasti saa tukea, kun opetusharjoittelu tulee kohdallani ajankohtaiseksi. En
koe, että minulla olisi mikään kiire suorittaa opetusharjoittelua heti, ehkä on
parempi sulatella tätä APE-kokonaisuutta ja hankkia lisää teoreettista
osaamista valinnaisten opintojen kautta. Tärkeä osa koko harjoitteluprosessia
on kuitenkin ydinsuunnitelman laatiminen ja se työ pitäisikin aloittaa hyvissä
ajoin ennen varsinaista harjoittelua. Ydinsuunnitelmassa pitäisi pohtia niitä
mahdollisia osaamisvajeita, joita harjoittelussa lähdetään täydentämään. Vaikka
varsinaista harjoittelua en vielä
hetkeen aloitakaan, pitäisi alkaa pohtia, mikä voisi olla
opetuskokonaisuus/aine, jota voisin opettaa ja missä tämän opetusharjoittelun
voisi suorittaa. Jos tuntuu, että joudun täysin solmuun tämän asian kanssa,
täytyy ottaa yhteyttä tutoriin ja opintosihteerin, ehkä sitten yhdessä löydämme
sopivan vaihtoehdon.
Näyttöportfolio
on sitten näiden opintojen kliimaksi, joka koostuu kirjallisesta osuudesta ja
näyttötilaisuudesta, jossa kehitys ammatilliseksi opettajaksi tulee näkyväksi
muille. Sen tarkoituksena on arvioida omaa osaamista suhteessa ammatillisen
opettajan ydinosaamisalueisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti