Ennen kesälomaa minulla ja kahdella
opiskelukaverillani oli ryhmätyönä mikro-opetustuokio toimivasta työyhteisöstä.
Ehkä ajankohta, viimeinen päivä ennen opiskelutaukoa ja viimeiset hetket ennen kotiin lähtöä,
aiheutti sen, että palautteita pitämästämme tuokiosta ei tullut läheskään
kaikilta. Eli, jos tunsit piston sydämessäsi, niin se oli ihan ansaittua :). Toivottavasti tuokiostamme jäi kuitenkin kaikille mieleen, että toimivassa työyhteisössä
noudatetaan yhteisesti sovittuja sääntöjä. Ja annetaan/otetaan vastaan
palautetta. Olimme ennen mikro-opetustuokioiden alkua sopineet, että heti
tuokion jälkeen 1-3 arvioijaa antaa suullisen jälkeen ja loput palauttavat kirjallisen
palautteen sähköpostitse. Olimme yhdessä APE-ryhmän kanssa luoneet
palautelomakkeen, jotta saisimme palautetta asioista, joiden uskomme olevan
tärkeitä opetustyömme kannalta.
Saamassamme palautteessa kiiteltiin
asiasisältöä, iso kiitos tästä tietenkin kuului ryhmämme asiantuntijajäsenelle,
jolla työyhteisökehittäminen on syvintä substanssiosaamista. Mutta kenellepä ei
olisi erilaisia kokemuksia erilaisista työyhteisöistä. Itsekään en omasta
mielestäni ole ihan noviisi alalla, koska olen opiskelujeni aikana suorittanut
useita esimiestyöskentelyn kursseja, joissa tärkeä osa kokonaisuutta on
työyhteisökehittäminen. Lisäksi tein aikoinaan opinnäytetyöni työhyvinvoinnin
kehittämisestä esimiehen näkökulmasta.
Olimme rakentaneet MO-tuokion niin, että
aluksi keräsimme ajatuksia toimivasta työyhteisöstä pariporinana. Nämä tekijät
koostimme mindmap-muotoon taululle. Tätä aloitusta pidettiin hyvänä
virittäytymisenä aiheeseen ja sikäli onnistuneena. Palautteen mukaan mindmap
näkyi vähän huonosti (valot unohtui sytyttää taululle ja tussikaan ei ollut
paras mahdollinen). Onneksi nykyteknologian aikana pystyimme ottamaan kuvan
mindmapista ja liittämään sen Optimaan yhdessä MO-tuokiomme
powerpointin-esityksen kanssa. Mindmapin jälkeen siirryimme varsinaiseen
tuokiomme luentotyyppiseen tieto-osuuteen, jossa käytimme tukena
powerpoint-esitystä. Powerpoint-esitys oli palautteen mukaan hyvää ja lähteitä
oli käytetty hyvin. Joidenkin mielestä luennoiva osuus oli hieman pitkä ja
olisi kaivannut ehkä jotain välikevennystä. Lisäksi meidän ei-luennoivien olisi
kannattanut miettiä omaa sijaintiamme vähän tarkemmin ja ehkä istua sivulla tai
osallistua enemmän luento-osuuteen, vaikkapa kysymysten muodossa. Tällä tavalla
olisimme saaneet lisättyä keskinäistä vuorovaikutusta, jota palautteessa
kaivattiin. Luento-osuuden jälkeen oli minun päävastuun aika eli aiheeseen
liittyvä ryhmätyö, jonka tarkoituksena oli löytää omia mahdollisuuksia
vaikuttaa työyhteisön toimivuuteen. Kaikkien oli tavoitteena löytää yksi asia,
jota lähteä konkreettisesti viemään työpaikalleen loman jälkeen. Ryhmätyö
purettiin keskustellen aiheesta. Ryhmätyö oli ehkä huono idea siihen aikaan
päivästä ja varsinkin, kun kaikenlaisia ryhmätöitä oli tehty useita pitkin
päivää. Kuulijoilla oli jo selvästi puhti poissa. Ehkä ajankohta ei ollut
meille siinä mielessä kaiken suotuisin. Aamulla tuokiomme rytmitys olisi
luultavasti toiminut paremmin.
Kaiken kaikkiaan tuokiomme sai kannustavaa
palautetta. Asiasisältö oli hyvää (ja tärkeästä aiheesta), vuorovaikutuksemme
oli hyvää ja esiintymisemme oli rauhallista ja selkeää, käytimme
opetusmenetelmiä monipuolisesti ja ajankäytöllisesti onnistuimme hyvin.
Itsekään en kärsinyt pahasti esiintymisjännityksestä, joten saatoin olla esillä
melko luontevasti ja luomaan palautteen mukaan hyvän katsekontaktin yleisön
kanssa. Esillä olemisessa kyllä tarvitsen edelleen harjoitusta. Mutta
toivotaan, että harjoitus tekee mestarin tai ainakin ammattilaisen. Opettajan
työ kuitenkin vaatii paljon esillä oloa ja sitä kautta on lähes koko ajan toisten
arvioitavana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti