Syksyn ensimmäisen APE-päivän aiheena oli opetussuunnitelma ja sen
merkitys ammatillisen koulutuksen eri asteilla. Saimme heti päivän alkuun
kuulla opiskelijakavereidemme pitämän MO-tuokion aiheesta. Opetussuunnitelmakäsitteen
juuret ovat niinkin kaukaa kuin 1900-luvun alusta. Nykypäivään tultaessa opetussuunnitelmilla
on tarkoitus vastata yhteiskunnan vaatimusten haasteisiin ja saada opetus
vastaamaan ajan henkeä ja hyödyntämään kulloinkin olemassa olevia resursseja.
Opiskelijat kertoivat opetustuokiossa erilaisista
opetussuunnitelmaideologioista. Akateeminen ideologia on tiedonalapohjainen
näkemys, kun taas yhteiskunnallisen tehokkuuden ideologian tavoitteena on luoda
toimivia ja kykeneviä kansalaisia. Oppijakeskeisen ideologian mukaan oppimisen
lähtökohtana on oppijan omat tarpeet ja tarkoituksena on turvata persoonallinen
kasvu. Sosiaalis-rekonstruktionistinen ideologian mukaan pyritään löytämään
ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin sekä ratkaisemaan epäoikeudenmukaisuuden
haasteita koulutuksen kautta.
Varsinainen opetussuunnitelma ohjaa opetuksen tavoitteita ja sisältöä.
Lisäksi se yhtenäistää ja ohjaa opiskelun tavoitteita, varsinaista pedagogista
työtä sekä opiskelun seurantaa ja arviointia. Esimerkiksi valtakunnan tasolla
voidaan varmistua siitä, että tietyn ammattitutkinnon omaavalla henkilöltä
voidaan odottaa tiettyä osaamista. Henkilökohtaisen HOPSin ja valinnaisten
opintojen kautta saman ammattitutkinnon omaavien ihmisten osaaminen voi
kuitenkin vaihdella suurestikin.
Opetussuunnitelma on opetuksen järjestäjän
laatiman julkinen asiakirja, jolla taataan koulutuksellinen tasa-arvoisuus,
laadukas ja yhtenäinen opetus. Henkilökohtaisella tasolla opetussuunnitelma on
muutettavissa muuttuneiden tilanteiden ja tarpeiden mukaan, missään nimessä se
ei ole kiveen hakattu asiakirja, jota on noudatettava koko opiskelun ajan.
Opetussuunnitelman laatiminen aloitetaan
koulutuksen perustehtävän määrittämisellä. Opetussuunnitelma ottaa huomioon
opiskelijan kompetenssin ja yleistavoitteet, jotka tutkinto määrittää.
Opetussuunnitelman rakenne valitaan sen mallin mukaan, jolla päästään
mahdollisimman hyvin annettuihin tavoitteisiin (esim. perinteinen,
opintojaksoperusteinen, moduulimalli, blokkimalli). Opetussuunnitelma pitää
sisällään opintokokonaisuudet, niiden sisällöt ja mitoituksen. Julkinen
opetussuunnitelma on osa viestintää, jolla oppilaitos tai yksikkö voi viestiä
annettavan koulutuksen laadusta ja tällä tavalla markkinoida ja houkutella
uusia opiskelijoita.
Opiskelijat olivat antaneet MO-tuokioon
ennakkotehtävän Optiman kautta ja kävimme sitä läpi ryhmäkeskusteluna. Pohdimme
kuinka opetussuunnitelmaa voida hyödyntää ja kehittää ammatillisena opettajana.
Ainakin osa opiskelijoista ei ollut huomannut ennakkotehtävää ajoissa ja
valmistautuminen oli vaihtelevaa, mutta saimme kuitenkin hyvää keskustelua
aikaan ryhmätöitä purkaessa.
Valtakunnan tasolla opetussuunnitelmaa
päivitetään nykyisin 6-8 vuoden välein, mikä on liian pitkä väli nykyisen
kehityksen ja muutoksien vuoksi. Tutkintovaatimusten pitäisi pystyä paremmin
vastaamaan työelämän koko ajan muuttuneita tarpeita. Koulutuksen järjestäjän
opetussuunnitelma voi kuitenkin paremmin vastata muuttuneisiin opetustarpeisiin
kuitenkin huomioiden valtakunnallinen taso. Usein tätä opetussuunnitelman
kehitystyötä tehdä jatkuvasti ja olisi toivottavaa, että jokainen opettaja
osallistuisi työhön, jotta suunnitelmaan sitouduttaisiin paremmin.
HOPS kuvaa opiskelijan henkilökohtaisen
opetussuunnitelman, jonka avulla opiskelija tietää mitä, miksi ja miten
opiskelee ja kuinka kauan opiskelu kestää. Suunnitelman mukaan löydetään
parhaat tavat opiskella ja saavuttaa oppimistavoitteet ja sen olisi hyvä olla
mahdollisimman konkreettinen. Sen pitäisi
ottaa huomioon myös opiskeluun liittyvät riskit ja keinot näiden minimoimiseksi
ja mahdollinen varatoimintasuunnitelma. Huolellinen suunnitelma voi olla
opiskelua motivoiva tekijä, kun opiskelu on mielekkäästi ajoitettu ja
opiskelija saa osallistua oman opiskelunsa suunnitteluun. MO-tuokion loppupuolella
katsoimme videon laaja-alaisesta opetussuunnitelmasta. Opiskelija jatkoi
kertomalla yliopistollisen opetussuunnitelmatyön taustoista ja kuinka
opetussuunnitelmatyötä tehdään yliopistoissa. Opetussuunnitelmien tekeminen
yliopistoissa on tullut vasta viime vuosikymmeninä esille toiminnan
tehostamisen myötä ja yhä enenevässä määrin työelämälähtöisyyttä halutaan
korostaa myös yliopiston opetussuunnitelmissa. Suunnitelma työ on yleensä
tiimi- tai työryhmätyöskentelyä, joissa on mukana myös opiskelijoiden
edustajia. MO-tuokion opiskelijoilla oli erittäin kattava ja laaja-alainen
lähestyminen opetussuunnitelmiin ja niiden kehittämiseen.
Kahvitauon jälkeen jatkoimme tutor-opettajien
johdolla syventyen eri kouluasteiden opetussuunnitelmiin. Lähdimme tutustumaan ammatillisen
opetuksen osaamisperusteiseen opetussuunnitelmaan. 1.8.2015 on tullut voimaan
uudet ammatillisen perustutkintojen perusteet, joita sovelletaan myös jo
aiemmin opiskelunsa aloittaneiden kanssa. Tämä onkin aiheuttanut paljon
lisätyötä oppilaitoksissa, kun järjestelmää on yhtenäistetty. Mutta kerran
tehty työ kantaa hedelmää, kun kaikki oppilaat tästä eteenpäin ansaitsevat
osaamispisteitä. Opintopisteistä (ja opintoviikoista) on siirrytty
osaamispisteisiin. Tämä vaatii entistä enemmän henkilökohtaista räätälöintiä
opetuksen suunnittelun suhteen. Opiskelijan aiempi osaaminen on entistä
suuremmassa roolissa varsinkin aikuisopiskelijoiden opinnoissa.
Ammatillista peruskoulutusta säädellään
valtakunnan tasolta enemmän kuin esim. ammattikorkeakoulussa tapahtuvaa
opetusta. Ammatillinen perustutkinto muodostuu eri tutkinnon osista ja niiden
laajuus on määritetty osaamispisteinä. Tutkinnon osat sisältävät tiedon
ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista. Tutkintouudistuksen
taustalla ovat osaamisperusteisuus, työelämälähtöisyys ja opiskelun
yksilöllisyys/joustavuus. Osaan.fi –sivuston kautta voidaan arvioida omaa
osaamista itsearviointina.
Osaamisperustainen opetus on tuonut mukanaan
muutoksia opetuksen suunnitteluun ja terminologiaa on yhtenäistetty ja
täsmennetty. Mitoitusperusteen muutos tarkoittaa sitä, että opetus ei ole enää
aikaan sidottu vaan osaaminen ratkaisee. Läsnäolon sijaan osaamisella on
merkitystä, toisen voivat oppia asian nopeammin ja he voivat osoittaa
osaamisensa omaan tahtiinsa kun taas enemmän oppimisaikaa vaativat opiskelijat
voiva harjoitella pidempään. Tutkinnon perusteena on keskittyä itse osaamiseen
ja sen arviointiin. Kaikki tutkinnot sisältävät yhteisen osaamisperustan
pakollisten osa-alueiden ja yksilölliset polut valinnaisten osa-alueiden
muodossa. Työssä oppiminen on myös osaamisen hankkimista.
Osaamisen arvioinnilla varmistetaan oppimisen
laatu. ECVET, European Credits for Vocational Education and Training, on
järjestelmä jota käytetään kansainvälisesti ammatillisessa koulutuksessa
oppimistulosten siirtoon ja kerryttämiseen. Tämän avulla tuetaan kotimaassa ja
ulkomailla suoritettujen opintojen perusteella tehtävää osaamisen tunnistamista
ja tunnustamista osana tutkintoja. Osaamisperustainen opetus vaatii muutosta
ajattelutapoihin ja toimintaan. Keskiössä on kuitenkin opiskelijan osaaminen ja
osaamisen kehittämisen tukeminen. Liikkuvuus tulee lisääntymään osana osaamisen
ja osaamispisteiden hankintaa, joten on hyvä, että on olemassa yhteneväiset
tavat arvioida osaamista.
Opetuksen yksilöllisyys koskee kaikkia
opiskelijoita ja sen kautta on mahdollista huomioida enemmän elämäntilannetta,
oppimisvalmiuksia, omia toiveita ja uratavoitteita ja luoda mahdollisuus
vaihtoehtoiseen opintopolkuun. Yksilöllisiä opintopolkuja tuetaan erilaisilla
oppimisympäristöillä ja –menetelmillä. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
ovat keskeisessä osassa henkilökohtaisessa opetussuunnitelmassa.
Ammattikorkeakoulun puolella toteutui vuonna
2014 ammattikorkeakoulu-uudistus, jonka tavoitteena on vahvistaa
ammattikorkeakoulun edellytyksiä vastata työelämän, yhteiskunnan ja alueiden
kehitystarpeisiin sen tuottamalla laadukkaalla opetuksella ja erilaisilla
tutkimus- ja kehitystyön hankkeilla. Entiset koulutusohjelmat ammattikorkeakouluissa
ovat vaihtuneet tutkinto-ohjelmiksi. Ammattikorkeakoulun opetussuunnitelma
syntyy suunnittelutiimin pohdintojen perusteella, jotta valtakunnallinen
linjaus voidaan jalkauttaa toiminnan tasolle. Uusissa opetussuunnitelmissa
otetaan yhä enemmän huomioon työelämän yhteyteen. Opetustakin on viety enemmän
vastamaan käytännön tekemistä esim. lab-oppimisympäristöihin, joissa
työskennellään yritysmäisesti tiimissä, joka koostuu monen eri alan
opiskelijoista.
Päivän päätteeksi teimme padlet-harjoituksen,
jossa pohdimme miten opettajan opetuksen suunnittelutyöhön vaikuttaa:
ympäristö, opiskelijat, työelämä, ops, pedagoginen strategia,
opintokokonaisuus, oppimistulosten varmistaminen sekä toimintakulttuuri.
Padletin purku jatkuu vielä APE9 päivän puolella. Välillä unta, jotta jaksaa huomenna opiskella ja vielä illalla töitä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti