Pitkä ja kuuma (hehheh) kesä on takana on aika
taas alkaa suunnata ajatuksia opintoja kohti. Tämän aamun Kalevassa ollut
Fingerpori nostatti hymyn huulille ja ajatukset pedagogiseen maailmaan ja
oppimisympäristöihin. Millaista opetusta itse odottaa saavansa ja millaista
opetusta itse haluaisi toteuttaa omassa työssään opettajana?
Usein omissa
opiskeluissani (ja ehkä joskus työelämässä) on voinut tulla tuollaisia
tilanteita, joissa on tuntunut, että olisi uimataidottomana heitetty altaan
syvään päähän. Mutta oppiiko sillä tavalla loppujen lopuksi muuta kuin sen
välttämättömimmän? Mikä oppimistavoite olikaan ja mikä on riittävä osaamistaso,
joka halutaan saavuttaa? Mikäli tavoitteena oli vain selvitä hengissä, niin
tapa voi olla ok tai sitten todellakaan ei. Jos mukaan annettaisiin
kellukkeita, apuvälineitä, oppiminen voisi olla vähemmän pelottavaa ja olisi
helpompaa kokeilla omia rajojaan ja mahdollisesti yrittää parantaa omaa
suoritustaan. Opettajan työssä on tärkeää tunnistaa oppijan olemassa oleva
osaamistaso ja tarjota soveltuvimmat oppimisvälineet ja opetustavat.
Kesän aikana uutisotsikoissa on pyörinyt yhä
enemmän digitalisointi ja siihen liittyvät panostukset yritysmaailmassa.
Tuotteet ja palvelut halutaan muuttaa digitaaliseen maailmaan vastamaan
asiakkaan tarpeita. Iso haaste opetusmaailmassa on pysyä digitalisaation ja
teknologiakehityksen perässä. On pakottava tarve löytää oikeita työkaluja,
jotta oppiminen olisi yksilöllistä yhteisöllisyyttä unohtamatta. Yhä enemmän on
tarvetta viedä opetusta suuntaan, jossa perehdytään ilmiöihin
moniammatillisesta näkökulmasta, yhdessä oppien ja tietoa jakaen.
Tulevaisuudessa tarvitaan moniammatillista osaamista. Elinikäinen oppiminen ja
oman osaamisen kehittäminen korostuvat, sillä yhä harvempi pystyy pysymään
samassa ammatissa koko työuraansa. On siis tärkeää myös ylläpitää oppijan
intohimo tekemäänsä asiaan ja halu oppia ja kehittää itseään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti