APE9-päivä aloitettiin opiskelijoiden
pitämällä MO-tuokiolla. Päivän aiheeseen liittyen opiskelijat kertoivat
ammattitaidon arvioinnista näyttötutkintotilaisuuden muodossa draamaa hyväksi
käyttäen. Näyttötutkintotilaisuudessa on tarkoitus arvioida miten on tehty ja
millä perusteella on tehty. Arvioinnin kohteena ei siis ole arvioida sitä, mitä
on tehty. Arviointitilaisuudessa mukana oli opiskelijan lisäksi työnantajan
edustaja, työntekijöiden edustaja, näyttömestari sekä opettaja. Työnantaja
katsoo tilannetta omasta näkökulmasta, työntekijän edustaja arvioi pärjääkö
töissä, joita työpaikalla tehdään. Näyttötutkintomestari arvio perustuuko
annettu näyttö tutkinnon perusteisiin. Erittäin hyvä johdatus osaamisen
arviointiin ja osaamisen osoittamiseen näyttöjen kautta. Oli minulle itselleni
täysin uutta asiaa ja ehkä pieni kiinnostus näyttötutkintomestarikoulutukseen
heräsi samalla.
Kahvitauon jälkeen saimme ohjeistusta tulevaa
oppimisprosessin pohdintaa varten. APE-opintojen alkutaival on sisältänyt
paljon asiaa ja nyt olisi aika reflektoida opittua omaan (tulevaan)
opetustyöhön. Tästä pohdinnasta tulemme saamaan kirjallisen palautteen ja
samalla pääsemme itse harjoittelemaan kirjallisen palautteen antamista, mikä on
opettajana toimimisen kannalta keskeisiä tehtäviä. Haastava pari viikkoa
luvassa, kun teksti pitäisi saada vertaisparin luettavaksi. Kuinkahan se taas
kirjoittaminen taas näin pitkän tauon jälkeen lähtee käyntiin.
Tämän jälkeen lähdimme tutustumaan päivän
aiheeseen oppimisen ja osaamisen arviointiin opettajien johdolla. Päivän teema on pohtia, mitä arviointi
on ja miten arvioidaan, millainen arviointi edistää oppimista. Lisäksi päivän
teemana on tutustua erilaisiin arviointimenetelmiin. Kävimme pariporinana
keskustelua arviointitilanteesta, jossa olimme olleet osallisena. Itselläni
kokemusta on ollut lähinnä arvioitavana olemisesta, onneksi
pariporinakaverillani oli myös kokemuksia arvioijana olemisesta. Arviointitilanteilla
voi olla suuri merkitys ihmisten osaamisen kehittymisen, ammatinvalinnan, oman
minän muodostaminen… jne. kannalta suuri merkitys. Tämä tosiasia tuo esiin
osaamisen arviointiin liittyvän vastuun ja oikeudenmukaisuuden merkityksen.
Siihen työhön on siis syytä panostaa tulevana opettajana. Arviointi/palaute on
tuttua myös työelämän puolelta ja nykyään palautetta annetaan ja pyydetään
enemmän kuin aiemmin esim. kehityskeskusteluiden kautta.
Arvioinnin viitekehys muodostuu ohjauksesta ja
kritiikistä, oikeudenmukaisuudesta sekä huolenpidosta. Tästä kolmiosta tuli
mieleen hyvän esimiehen ominaisuudet, jonka tulisi toimia oikeudenmukaisesti,
ohjata ja antaa palautetta sekä pitää huolta ja kannustaa työntekijää. Kaiken
kaikkiaan nämä taitaa olla hyvän yhteisötoiminnan elementtejä. Ei siis olla
mitenkään uudella ja erikoisella osa-alueella vaan arvioinnin pitäisi kohdata
yleisen käsityksen ja hyvien tapojen kanssa. Opettajan työssä on vain haasteena pohjata arviointia annettuihin kriteereihin eikä antaa pelkästään laadullista palautetta.
Toisen asteen koulutuksen arvioinnin
kokonaisuus muodostuu osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (aiemmin
hankittu osaaminen), oppimisen arvioinnista (oppimisprosessi) ja osaamisen
arvioinnista (mitä osaa oppimisen jälkeen). Oppimista arvioidaan suullisesti
tai kirjallisesti, osaamista taas arvosanan muodossa todistuksessa.
Ammattikorkeakoulussa arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteille ja
arviointitiedoille. Opiskelija osoittaa oman osaamisensa sen mukaan, mitä
opetusjaksokuvauksessa ja sitä tarkentavassa toteutussuunnitelmassa kerrotaan.
Tällöin mitataan osaamistavoitteiden, joita opintojaksolle on määritetty,
saavuttamista. Ammatillisessa
koulutuksessa voidaan käyttää tenttejä oppimisen arviointiin. Tällöin tenttiä
ei arvioida numeerisesti vaan sanallisen palautteen kautta.
Ammattikorkeakoulussa sen sijaan oppimista ja osaamista arvioidaan samalla
kertaa esim. tentin avulla.
Palasimme vielä APE8-päivän viimeiseen
harjoitukseen. Keskustelimme toimintakulttuurin vaikutuksesta opetuksen
suunnitteluun. Oppilaitoksen strategialla, tavoitteilla ja yhteisillä arvoilla
on merkitystä, kun uusi opettaja aloittaa työyhteisössä työskentelyn ja pystyy
ottamaan jo olemassa olevat ”perinteet” huomioon. Itse en ole toiminut
opetustehtävissä, joten oppilaitosmaailman toimintakulttuuri on vielä vieras.
Omassa työssäni olen huomannut toimintakulttuurien vaikuttavan suuresti
ihmisten työskentelymotivaatioon. Joskus voi olla vaikea päästä osaksi
työyhteisöä mikäli työyhteisö on hyvin sulkeutunut ja toiminut hyvin pitkään
yhdessä. Olen työskennellyt asiakkaan tiloissa, jolloin olen saanut nähdä ikään
kuin ulkopuolisena työyhteisön toimintakulttuurin heikkouksia ja vahvuuksia.
Jokaisesta työyhteisöstä löytyy niitä, jotka haluavat ja sopeutuvat muutoksiin,
mutta jostakin syystä mieleen jäävät ne, jotka haluavat pitää vanhasta tiukasti
kiinni ja torjuvat kaiken uuden. He pitävät tiukasti kiinni omasta tiedostaan
eivätkä halua jakaa sitä muille. Tämä käytös hidastaa usein kehitystä ja
myrkyttää työilmapiiriä.
Opetuksen työkulttuurit vaikuttavat opettajan
mahdollisuuksiin toimia pedagogisesti työyhteisössä. Työkulttuurit voidaan
jakaa: individualistinen eli yksilöllinen työkulttuuri, teennäinen
kollegiaalisuus, yhteistoiminnallinen/ yhteistyöllinen, balkanisoitunut
työkulttuuri ja liikkuva mosaiikki, jossa jaetaan osaamista. Individualistinen
työkulttuurissa opettaja pelkästään toteuttaa opetusta esim. jonkin sovitun
mallin mukaan ja on hyvin rajoittunutta. Opetuksessa ei juurikaan ole kehitystä
vaan jäädään pyörimään tiettyjen rutiinien ympärille. Teennäiselle
kollegiaalisuudelle on ominaista, että opettajat toimivat yhteistyössä vain
pakosta tai koska heillä on velvollisuus niin toimia. Opettajat eivät pääse
osallistumaan päätöksentekoon asioista, jotka koskevat heidän työtään.
Yhteistoiminnallinen työkulttuuri edistää opetuksen ja oppimisen kehittymistä.
Opettajat ovat merkittävässä roolissa kehittämässä työtä ja opetusta
toteutetaan tiiminä. Balkanisoituneessa työkulttuurissa saman alan opettajat
tekevät yhteistyötä keskenään ja toimivat erillään muista tiimeistä ja
työryhmistä. Tietoa ei jaeta muille ja omaa asiantuntijuutta varjellaan
viimeiseen asti. Liikkuvan mosaiikin työyhteisö on ideaalinen tapaa ottaa
vastaan ja jakaa asiantuntijuutta. Tällöin osaamisen opettaminen on opetuksen
keskiössä.
Tutustuimme nopeasti vielä ydinainesanalyysiin.
Tämän menetelmän avulla opettaja voi suunnitella omaa opetustaan niin, että
keskitytään tutkintovaatimuksen, opetussuunnitelman ja käytettävissä olevan
ajan suhteen olennaisimpiin asioihin. Opiskelijan kannalta se on taas
opintokokonaisuuden ytimen ymmärtämistä, opiskeluun liittyvien valintojen
selkeyttämistä sekä omien tiedollisten ja taidollisten tavoitteiden
selvittämistä. Ydinaines (80% osuus) on tietoutta, joka on välttämätöntä
hallita jatkon kannalta. Sen ymmärtäminen mahdollistaa laajentavan ja
syventävän tiedon hankkiminen. Täydentävää
(15%) tietoutta on tieto, joka tuo lisää teoreettisia yksityiskohtia ja
selventää sovelluksia, jotka ovat harvinaisempia. 5% on erityistietämystä,
jolla voidaan syventää opetettavan alueen hallintaa.
Ape9-päivän lopuksi kokoonnuimme learning
cafen merkeissä pohtimaan:
-Millaista on kannustava ja motivoiva palaute
sekä milloin kannustavaa palautetta tarvitaan?
-Miten voin opettajana edistää opiskelijan
itsearviointitaitojen kehittymistä?
-Millaiset oppimisen arvioinnin menetelmät
tukevat opiskelijan oppimista?
-Millä tavalla voidaan edistää opiskelijan
osaamisen arvioinnin oikeudenmukaisuutta ja luotettavuutta?
Opettajan olisi hyvä antaa opiskelijalle
palautetta tukeakseen hänen oppimistaan ja ohjatakseen oppimisprosessia oikeaan
suuntaan. Pienellä kannustuksella oikeassa paikassa voi olla mittaamattoman
suuri merkitys – myös mikäli se jätetään antamatta. Palautteen tulisi olla
välitöntä ja rehellistä, ”ihan hyvä” –palaute ei rakenna kehitystä oikeaan suuntaan,
koska ei tiedetä, mikä oli huonoa, mikä hyvää. Palautteen antamisella on
merkitystä myös opiskelijan itsearviointitaitojen kehittymisen kannalta, mikäli
ei pysty arvioimaan toisen toimintaa, on vaikeaa arvioida ja suhteuttaa omaa
toimintaa ja osaamista. Opettajan tulisi ohjata myös arviointitaitojen
kehittymistä. Opiskelijan oppimista voidaan arvioida esimerkiksi
oppimispäiväkirjojen, portfolioiden tai testien muodossa. On vain löydettävä ne
kehityspisteet, joista voidaan havaita, että oppimista on tapahtunut. Osaamisen
arvioinnin oikeudenmukaisuus ja luotettavuus herätti keskustelua, koska
osaamisen arviointiin liittyy usein arvioijan subjektiivinen näkemys asiasta.
Kuinka voidaan osaaminen voidaan nostaa itsessään arvioitavaksi ilman, että
arvioijan tai arvioijan henkilöllisyydellä olisi merkitystä. Jouduin lähtemään
hieman kesken tulosten purkamisen työmaalle, mutta kaiken kaikkian hyvä kahden
päivän sessio opetuksen suunnittelusta ja osaamisen arvioinnista. Paljon uutta
tietoa ja opettajan työn keskeisimpiä asioita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti