Tutustuin kahden eri AMK:n teknologiaosaamisen
johtamisen koulutusohjelman (insinööri (ylempi AMK)) opetussuunnitelmiin.
Vertailtavakseni valikoitui Lapin AMK ja Tampereen AMK tarjoamat koulutukset.
Molemmilta löytyi varsin monipuolisesti yleistä tietoa koulutuksista,
YAMK-tutkintorakenteesta, tutkintotavoitteista ja opintojen ajoittumisesta.
Lapin AMK:n sivuilta löytyi tietoa myös Lapin ammattikorkeakoulun
oppimiskäsityksestä ja kuinka se näkyy opiskelujen toteutuksessa. TAMKin
sivuilla sen sijaan kuvattiin koulutuksen arvopohjaa, joka on heidän
opetuksensa pohjalla. Lapin AMKin sivuilla oli osaamisen arviointia kuvattu
yleisellä tasolla ja myös kerrottu osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamiseta
(AHOT).
Yksittäisten opintojaksojen kuvaukset pitivät
sisällään molempien koulujen osalta aika paljon tietoa opintokokonaisuuden
tavoitteista ja sisällöstä, toteutusajankohdasta, vastuuopettajista, muista
opettajista ja opintojakson laajuudesta. Lapin AMK:n sivuilta löytyi tarkemmin
tietoa käytettävästä lähdemateriaalista, pedagogisista järjestelyistä ja
arvioinnista. Lisäksi löytyi tieto lähipäivien aikatauluista, mikä on varmasti
erittäin hyödyllinen opintojaksoon valmistautuessa. Kaiken kaikkiaan Lapin
AMK:n opetussuunnitelma oli tarkemmalla tasolla kuvattu kuin Tampereen AMK:n
vastaava. Yllätyin kuitenkin molempien oppilaitosten osalta, kuinka hyvältä opintojaksokuvaukset näyttivät verrattuna siihen mitä opintojaksokuvaukset olivat, kun itse opiskelin.
Lapin AMK
https://soleops.lapinamk.fi/opsnet/disp/fi/ops_KoulOhjSel/tab/tab/sea?koulohj_id=7186790&ryhmtyyp=3&lukuvuosi=4455279&stack=push
(hakupäivä 18.9.2015)
Tampereen AMK
http://opinto-opas-ops.tamk.fi/index.php/fi/171/fi/49610/14YTJ/year/2015
(hakupäivä 18.9.2015)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti