Sivut

torstai 25. kesäkuuta 2015

APE7 - Yhteisöllisyys opettajan työssä

APE7 –päivän aineena oli yhteisöllisyyden edistäminen ammatillisena opettajana. Erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä aihe tulevaisuuden työntekijöiden kouluttamisessa. Ryhmällä on yhteinen tavoite ja tavoitteena on saada optimaalisesti yhteen toimiva ryhmä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Ryhmädynamiikka kuvaa ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta sekä sen sisäiset voimat ja voimavarat. Ryhmän toimintaan vaikuttaa erilaiset ryhmän prosessit, sisäiseen viestintään, pelisääntöihin, päätöksen tekoon ja erilaisten ongelmien käsittelyyn ja ratkaisuihin liittyvät tavat. Ryhmän muotoutumisen eri vaiheet voidaan kuvata esim.: muotoutumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuusvaihe, kypsän ryhmätoiminnan vaihe (ja ryhmän lopettamisvaihe). Pohdimme ryhmässä hyvän ryhmätyöskentelijän ominaisuuksia ja velvollisuuksia. Hyvä ryhmätyöskentelijä on aktiivinen, yhteistyökykyinen, läsnä oleva, asiallisuus, kunnioittava, kannustava, joustava, vastuullinen, tasa-arvoinen, tuntee omat vahvuudet, kykenee antamaan/vastaanottavaa palautetta. Ryhmässä on velvollisuus antaa omasta itsestään, mutta ryhmässä on oikeus myös saada muiden ryhmäläisten osaamisesta. Ryhmässä tulee noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja hoitaa omat tehtävät sovitusti.

Kahvitauon jälkeen opettajaopiskelija valotti lisää ryhmäteorioista. Pekka Järvisen mukaan ryhmässä on kolme eri maailmaa: ryhmän ulkoinen maailma, työn ja tuotannon maailma sekä sisäinen maailma. Sisäiseen maailmaan kuuluu kaikki se muu, joka ei liity varsinaiseen työn tekemiseen. Sisäinen maailma voi alkaa syömään ryhmän varsinaista tehtävää ja vie tilaa/aikaa siltä. Järvinen kuvaa tätä mallia reikäleipämalliksi. On tärkeää, että tästä tilasta palaudutaan mahdollisimman nopeasti työn ja tuotannon maailmaan. Palautumiseen auttaa, että tiedämme mitä olemme tekemässä ja miten me sen teemme.

Pohdimme ryhmänjohtajan käytännön tehtäviä: aikataulutus ja huolehtiminen, että pysytään siinä aikataulussa, priorisointi, käytännön juoksevista asioista huolehtiminen, pitää yllä ryhmähenkeä, taloudesta huolehtiminen, työn suunnittelu ja tehtävien jako, palavereiden järjestäminen, tiedotus, ohjaaminen, päätöksen teko, vastaa tuloksista, resursseista… Ryhmänjäsenet voidaan jakaa  karkeasti kolmeen tyyppiin: johtajat, kyseenalaistajat ja mukautujat. Johtajatyyppi on organisointikykyinen, aloitekykyinen, ottaa vastuuta, hänellä on hyvät vuorovaikutustaidot ja luotettava. Mukautujat eli kuuntelijat ovat joustavia, kannattavia, sovitteleva, tavoiteorientoitunut ja ”suorittajia”. Kyseenalaistaja on realisti, kyselee, valmis keskustelemaan, tarttuu asioihin, rohkea, vaatii osaamista, pystyy kuitenkin joustamaan ryhmän tarpeiden edessä ja etsii vaihtoehtoisia ratkaisuja. On tärkeää tiedostaa, että ryhmänjohtaja ja ryhmässä oleva johtajatyyppi ovat eri asioita.

MO-tuokiossa tutustuimme tunneälyn merkitystä opettajan pedagogisena osaamisena ryhmän ohjaamisessa. Opettajan tulee kohdata opiskelijat myös tunnetasolla. Tunneälyn (emotional intelligence) käsite on syntynyt 1990-luvulla. Daniel Golemanin mukaan omassa elämässä selviytymisessä on suurempi merkitys tunneälyllä kuin arvosanoilla. Opettajan työssä tunneälyyn vaikuttavat opettajan sisäiset tekijät, vuorovaikutus- ja ihmissuhdetekijät, sopeutumiskyky, paineensietokyky ja yleinen hyvinvointi. Opetustuokion havainnollistamiseen käytettiin draamapedagogiikkaa tunneälykorttien muodossa, jolloin mietimme eri tunneälyn osa-alueiden käyttämistä erilaisissa opetustilanteissa opiskelijaa kohdatessa. Opettajan pitää pystyä mukautumaan opiskelijan tunne-elämään ja elämään mukana ja kohdata joskus vaikeitakin tilanteita ja tunteita.

Lounastauon jälkeen jatkoimme vielä ryhmän ohjaajan tehtävien parissa. Ohjaajan tehtävät vaihtelevat myös ryhmän eri vaiheiden mukaan. Muotoutumisvaiheessa ohjaaja pitää ryhmän kasassa, tutustuttaa henkilöt toisiinsa. Kuohuntavaiheessa ristiriitojen ratkaiseminen ja työn ohjaaminen diplomaattisesti. Yhdenmukaisuusvaiheessa ja kypsässä vaiheessa ohjaajan rooli on taustalla ja varmistaa toiminnan aikataulussa pysyminen ja ryhmän jäsenten kannustaminen. Tällöin voi näkyä prokrastinaatiota, aikaansaamattomuutta, asioiden lykkäämistä viimetinkaan… Kypsän ryhmätoiminnan vaiheessa ohjaaja edistää avoimuutta ja solidaarisuutta. Ohjaajan ei välttämättä tarvitse olla asiantuntija ryhmän tehtävän kannalta. Johtamistaito on erittäin tärkeässä osassa ja voi olla asiantuntijuutta tärkeämpi.

Ryhmätyömenetelmiä hyödyntäessä tulee muistaa huomioida asiasisältö, opetettava ryhmä ja ajankäyttö suhteessa kurssin muihin sisältöihin. Kaikkea ei voida opettaa ryhmätyömuodossa. Ryhmän toimintaa voidaan arvioida sen mukaan pääseekö se tavoitteeseen, millainen sen ilmapiiri on, millaisia rooleja siinä on ja millaista vuorovaikutus on. Ryhmätyöllä voidaan saavuttaa opiskelijoiden aktivointia, sosiaaliset taidot kehittyvät, kehittää vastuuta, yhteistoimintakykyä ja yhteenkuuluvuutta.

Keskustelimme työrauha- ja motivaatio-ongelmista. Kuinka opettaja voi rauhoittaa tilanteen: laittamalla oven lukkoon, antamalla läsnäolopisteitä, hyvät aikataulut (joita voi noudattaa), ole itse aina täsmällinen, pidä sanasi, valmistautumalla oppitunnille, rytmikäs ja jouheva eteneminen oppitunnilla, jotta ei synny tahattomia taukoja. Olisi myös hyvä saada ryhmä ryhmäytymään kunnolla, jolloin se pitää omaa sisäistä kuria yllä. Koko koulussa tulisi olla myös yhteiset pelisäännöt. Muista myös, että opettajana älä koske opiskelijaan fyysisesti! Älä pidä saarnaa/pottuile/raivoa!

Päivän viimeisenä tuokiona oli meidän ryhmän pitämä MO -tuokio. Olipas kyllä jännittävä tilanne, koska en ole koskaan toiminut opettajana. Onneksi meni ihan kohtuullisen hyvin ja palaute oli kannustavaa. Aiheemme oli kuinka rakennetaan yhdessä toimivaa työyhteisöä. Ryhmämme asiantuntijan kautta sain syventää osaamistani liittyen työyhteisöjen toimivuuden kehittämiseen ja parantamiseen. Olin aiemmin sivunnut aihetta edellisten opintojen yhteydessä, kun tutkin esimiehen työhyvinvoinnin kehittämismahdollisuuksia. Syksyllä sitten uudelleen opetustuokioita. 


Mutta nyt vähitellen siirtyminen lomamoodiin ja odottelemaan niitä helteitä... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti