APE7 –päivän aineena oli yhteisöllisyyden
edistäminen ammatillisena opettajana. Erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä aihe
tulevaisuuden työntekijöiden kouluttamisessa. Ryhmällä on yhteinen tavoite ja
tavoitteena on saada optimaalisesti yhteen toimiva ryhmä parhaan lopputuloksen
saavuttamiseksi. Ryhmädynamiikka kuvaa ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä
suhteita ja vuorovaikutusta sekä sen sisäiset voimat ja voimavarat. Ryhmän
toimintaan vaikuttaa erilaiset ryhmän prosessit, sisäiseen viestintään,
pelisääntöihin, päätöksen tekoon ja erilaisten ongelmien käsittelyyn ja
ratkaisuihin liittyvät tavat. Ryhmän muotoutumisen eri vaiheet voidaan kuvata
esim.: muotoutumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuusvaihe, kypsän
ryhmätoiminnan vaihe (ja ryhmän lopettamisvaihe). Pohdimme ryhmässä hyvän
ryhmätyöskentelijän ominaisuuksia ja velvollisuuksia. Hyvä ryhmätyöskentelijä
on aktiivinen, yhteistyökykyinen, läsnä oleva, asiallisuus, kunnioittava,
kannustava, joustava, vastuullinen, tasa-arvoinen, tuntee omat vahvuudet,
kykenee antamaan/vastaanottavaa palautetta. Ryhmässä on velvollisuus antaa omasta itsestään, mutta ryhmässä on oikeus myös saada muiden ryhmäläisten osaamisesta. Ryhmässä tulee noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja hoitaa omat tehtävät
sovitusti.
Kahvitauon jälkeen opettajaopiskelija valotti
lisää ryhmäteorioista. Pekka Järvisen mukaan ryhmässä on kolme eri maailmaa:
ryhmän ulkoinen maailma, työn ja tuotannon maailma sekä sisäinen maailma.
Sisäiseen maailmaan kuuluu kaikki se muu, joka ei liity varsinaiseen työn
tekemiseen. Sisäinen maailma voi alkaa syömään ryhmän varsinaista tehtävää ja
vie tilaa/aikaa siltä. Järvinen kuvaa tätä mallia reikäleipämalliksi. On
tärkeää, että tästä tilasta palaudutaan mahdollisimman nopeasti työn ja
tuotannon maailmaan. Palautumiseen auttaa, että tiedämme mitä olemme tekemässä
ja miten me sen teemme.
Pohdimme ryhmänjohtajan käytännön tehtäviä:
aikataulutus ja huolehtiminen, että pysytään siinä aikataulussa, priorisointi,
käytännön juoksevista asioista huolehtiminen, pitää yllä ryhmähenkeä,
taloudesta huolehtiminen, työn suunnittelu ja tehtävien jako, palavereiden
järjestäminen, tiedotus, ohjaaminen, päätöksen teko, vastaa tuloksista,
resursseista… Ryhmänjäsenet voidaan jakaa
karkeasti kolmeen tyyppiin: johtajat, kyseenalaistajat ja mukautujat. Johtajatyyppi
on organisointikykyinen, aloitekykyinen, ottaa vastuuta, hänellä on hyvät
vuorovaikutustaidot ja luotettava. Mukautujat eli kuuntelijat ovat joustavia,
kannattavia, sovitteleva, tavoiteorientoitunut ja ”suorittajia”.
Kyseenalaistaja on realisti, kyselee, valmis keskustelemaan, tarttuu asioihin,
rohkea, vaatii osaamista, pystyy kuitenkin joustamaan ryhmän tarpeiden edessä
ja etsii vaihtoehtoisia ratkaisuja. On tärkeää tiedostaa, että ryhmänjohtaja ja
ryhmässä oleva johtajatyyppi ovat eri asioita.
MO-tuokiossa tutustuimme tunneälyn merkitystä
opettajan pedagogisena osaamisena ryhmän ohjaamisessa. Opettajan tulee kohdata
opiskelijat myös tunnetasolla. Tunneälyn (emotional intelligence) käsite on
syntynyt 1990-luvulla. Daniel Golemanin mukaan omassa elämässä selviytymisessä
on suurempi merkitys tunneälyllä kuin arvosanoilla. Opettajan työssä tunneälyyn
vaikuttavat opettajan sisäiset tekijät, vuorovaikutus- ja ihmissuhdetekijät,
sopeutumiskyky, paineensietokyky ja yleinen hyvinvointi. Opetustuokion
havainnollistamiseen käytettiin draamapedagogiikkaa tunneälykorttien muodossa,
jolloin mietimme eri tunneälyn osa-alueiden käyttämistä erilaisissa
opetustilanteissa opiskelijaa kohdatessa. Opettajan pitää pystyä mukautumaan
opiskelijan tunne-elämään ja elämään mukana ja kohdata joskus vaikeitakin
tilanteita ja tunteita.
Lounastauon jälkeen jatkoimme vielä ryhmän
ohjaajan tehtävien parissa. Ohjaajan tehtävät vaihtelevat myös ryhmän eri
vaiheiden mukaan. Muotoutumisvaiheessa ohjaaja pitää ryhmän kasassa,
tutustuttaa henkilöt toisiinsa. Kuohuntavaiheessa ristiriitojen ratkaiseminen
ja työn ohjaaminen diplomaattisesti. Yhdenmukaisuusvaiheessa ja kypsässä
vaiheessa ohjaajan rooli on taustalla ja varmistaa toiminnan aikataulussa
pysyminen ja ryhmän jäsenten kannustaminen. Tällöin voi näkyä prokrastinaatiota, aikaansaamattomuutta,
asioiden lykkäämistä viimetinkaan… Kypsän ryhmätoiminnan vaiheessa ohjaaja
edistää avoimuutta ja solidaarisuutta. Ohjaajan ei välttämättä tarvitse olla
asiantuntija ryhmän tehtävän kannalta. Johtamistaito on erittäin tärkeässä osassa
ja voi olla asiantuntijuutta tärkeämpi.
Ryhmätyömenetelmiä hyödyntäessä tulee muistaa
huomioida asiasisältö, opetettava ryhmä ja ajankäyttö suhteessa kurssin muihin
sisältöihin. Kaikkea ei voida opettaa ryhmätyömuodossa. Ryhmän toimintaa
voidaan arvioida sen mukaan pääseekö se tavoitteeseen, millainen sen ilmapiiri
on, millaisia rooleja siinä on ja millaista vuorovaikutus on. Ryhmätyöllä
voidaan saavuttaa opiskelijoiden aktivointia, sosiaaliset taidot kehittyvät,
kehittää vastuuta, yhteistoimintakykyä ja yhteenkuuluvuutta.
Keskustelimme työrauha- ja
motivaatio-ongelmista. Kuinka opettaja voi rauhoittaa tilanteen: laittamalla
oven lukkoon, antamalla läsnäolopisteitä, hyvät aikataulut (joita voi
noudattaa), ole itse aina täsmällinen, pidä sanasi, valmistautumalla
oppitunnille, rytmikäs ja jouheva eteneminen oppitunnilla, jotta ei synny
tahattomia taukoja. Olisi myös hyvä saada ryhmä ryhmäytymään kunnolla, jolloin
se pitää omaa sisäistä kuria yllä. Koko koulussa tulisi olla myös yhteiset
pelisäännöt. Muista myös, että opettajana älä koske opiskelijaan fyysisesti!
Älä pidä saarnaa/pottuile/raivoa!
Päivän viimeisenä tuokiona oli meidän ryhmän pitämä MO
-tuokio. Olipas kyllä jännittävä tilanne, koska en ole koskaan toiminut
opettajana. Onneksi meni ihan kohtuullisen hyvin ja palaute oli kannustavaa. Aiheemme oli kuinka rakennetaan yhdessä toimivaa työyhteisöä. Ryhmämme asiantuntijan kautta sain syventää osaamistani liittyen työyhteisöjen toimivuuden kehittämiseen ja parantamiseen. Olin aiemmin sivunnut aihetta edellisten opintojen yhteydessä, kun tutkin esimiehen työhyvinvoinnin kehittämismahdollisuuksia. Syksyllä sitten
uudelleen opetustuokioita.
Mutta nyt vähitellen siirtyminen lomamoodiin ja odottelemaan niitä helteitä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti