Sivut

keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

APE3 - lainsäädäntö, opettajan velvollisuudet ja oikeudet

Kolmannen APE-päivän teemana oli opettajan toimintaa ohjaavien lakien ja säännösten tunnistaminen. Ennakkoajatus päivästä oli, että on raskas päivä tulossa ja paljon asiaa, josta ei ymmärrä mitään. Mutta onneksi päivän sisältö oli kuitenkin hyvin käytännön läheistä ja paljon keskustelua herättävää. Hyvä niin. 

Lainsäädäntö turvaa opettajan toimintaa, määrittää toiminnan rajat ja vastuut. Lain tuntemus luo turvallisuutta ja määrittää yhteiset pelisäännöt ja toiminnan raamit.  Opeteltavaa siis on paljon uudella opettajalla. Ja varmaan paljon epävarmuustekijöitä, jos ei tiedä mistä tietoa kannattaa etsiä. Parempi kuitenkin tutkia kuin hutkia ilman varmaa tietämystä asiasta. Ja ilman muuta myös kysyä asiaa kollegoilta, ehkä hekin ovat olleet samanlaisen vaikea tilanteen edessä jossakin vaiheessa uraansa.

Lain tulkinnan pitäisi olla yhdenmukaista ja –vertaista, joten kaikilla pitäisi olla sama status lain edessä. Keskustelimmekin, kuinka kuitenkin elävässä elämässä usein tulee esiin tilanteita, joissa tilanteen eri osapuolilla voi olla oma tulkintansa laista. Lain tulkitsemista ja lukemista helpottaa huomattavasti oman alan tuntemus. On huomattavasti helpompaa lukea omaa toimialaa koskevaa lainsäädäntöä kuin aivan vierasta toimialaa.  Laki muuttuu koko ajan, joten on äärimmäisen tärkeä piti itsensä jatkuvasti ajan tasalla lakimuutosten suhteen. www.finlex.fi -sivusto sisältää ajantasaisen tiedon Suomessa käytössä olevissa laista. Sieltä löytyy myös tietoa tulevista lakimuutoksista ennakkoon, joten on mahdollista opiskella lakia etupainotteisesti. Opettajalla on velvollisuus tutustua lakiin ja päivittää lakeihin liittyvää osaamistaan. Mutu-tuntumalla ei voi toimia, vaikka se ehkä joskus voisi tuntua nopeimmalta keinolta edetä asiassa. Lakia ei voi soveltaa oman mielen mukaan, vaan soveltamisen tulee toimia lain puitteissa. Lakia ei myöskään voi sivuuttaa ja oikoa. Sen kanssa on siis elettävä, tuntuipa se hyvältä tai ei. 

Saimme ohjeita lakitekstien lukemiseen ja siihen mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tärkeää on tutustua lain soveltamisalaan, sen tarkoitukseen ja lain voimaantulon ajankohtaan. Joskus voi olla aiheellista tutustua eduskunnan esityksiin lain muuttamiseksi, jotta lain muuttamisen taustalla olevat asiat avautuvat paremmin.

Opettajan työssä varsinkin näin digitaalisen median aikakaudella tulee esille tekijänoikeusasioihin liittyviä kysymyksiä. Mitä materiaalia on oikeus hyödyntää ja millä tavalla? Mitkä ovat minun oikeuteni tuottamaani opetusmateriaaliin? jne.. Tutuistuimme www.operight.fi -sivustoon, joka sisältää tietoa tekijänoikeusasioista, jotka liittyvät opettajan työhön. Opettajan työssä on valtavasti erilaisia tilanteissa, joissa pitää ottaa huomioon, mikä on sallittua ja mikä ei. Ottamalla haltuun operight.fi –sivuston sisältö on mahdollisuus toimia oikealla tavalla tai ainakin yrittää toimia oikealla tavalla. Mikäli ei ole tutustunut aiheeseen tarkemmin, voi omalla toiminnallaan toimi tekijänoikeuslakia ja tästä voi olla myös kalliitakin seuraamuksia. Kävimme keskustelua esimerkiksi opetusmateriaalin kopioimisesta ja lähteiden merkitsemisestä omaan materiaaliin. Opettajalla on tekijänoikeudet omaan materiaaliinsa. Mutta mitä, tapahtuu, jos materiaali jää käyttöön muille? Työsopimuksessa tai muuten voidaan  sopia, mitä tapahtuu materiaalille työsuhteen jälkeen. Opettajan tehtäviin kuuluu myös ohjata opiskelijoita oikeisiin toimintatapoihin tekijänoikeusasioiden suhteen.

Opettajan toimintaa ohjaavat myös opetukselle määritetyt tavoitteet. Näihin tutuistuimme www.oph.fi -sivuston kautta. Sieltä löytyy eri ammatillisten perustutkintojen perusteet, opetukselliset tavoitteet ja arviointikriteerit. Näiden perusteiden mukaan opetus on yhdenmukaista oppilaitoksesta huolimatta ja velvoittaa opettajaa ja oppilaitosta toimimaan näiden ohjeiden mukaan. Koulun opetussuunnitelmat perustuvat valtakunnallisiin tutkinnon perusteisiin ja näitä perusteita on noudatettava esimerkiksi suorittaessani opetusharjoittelua tai myöhemmin toimiessani opettajan tehtävissä. Ammattikorkeakoulut päättävät itse omasta opetussuunnitelmastaan ja opettajat noudattavat sitä. Opettaja tekee tuntisuunnitelman, joka tulee pohjautua amk:n ops:iin, jotka löytyvät internetistä tai vaikkapa intrasta. Aikuiskoulutuksen puolella ops on hyvin väljä ja antaa paljon vapauksia toteuttaa opetus kuitenkin muistaen se, että oppilaiden tulee saavuttaa haluttu oppimistulos.

Kävimme läpi erilaisia opettajan tehtäviin kuuluvia case-esimerkkejä. Näiden kautta tuli selvästi esille, että opettajan rooli on hyvin vastuullinen ja työn hoitaminen vaatii ehdottomasti myös lainsäädännön tuntemusta. Ehkä vähän pelottavaakin huomata, kuinka paljon vastuita ja velvollisuuksia kertyy opettajan harteille. Opettajan tulee huolehtia esim. riittävästä perehdytyksestä käytettäviin työkoneisiin, varmistaa turvalliset työskentelytavat, eliminoida vaaratekijät ja varmistaa opiskelijalle turvallinen oppimisympäristö. Tutustuimme myös hallintolain edellyttämiin asioihin ja siihen millaisia velvollisuuksia tämä tuo mukanaan opettajan työhön. Paljon siis on opittavaa lainsäädännön suhteen edessä mikäli opettajan tehtäviin päädyn, mutta tulipahan se pintaraapaisu tehtyä. 

Edit: Koska lakimaailma on hallussani hyvin yleisellä tasolla ja hyvin erilaisista aihepiireistä, vaatii ammatillisen opettajan työskentelyyn liittyvä lainsäädäntö perehtymistä ennen kuin aloitan toden teolla opettajan tehtävissä. Jos tunnen lain hyvin, pystyn myös turvaamaan siihen työssäni ja se tavallaan luo varmuutta. Aiemin on tullut tutustuttua erilaisiin työlainsäädännön asioihin. Pystyn tätä perustietoa viemään opiskelijoille esimerkiksi työsopimus- ja työaikalakien perustietojen muodossa. Ja nämä asiat ovat varmasti monella opiskelijalla ajankohtaisia jo kesätöiden aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti