Käsitykseni
oppimisesta on se, että uutta asiaa tai tietoa sisäistetään ja sitä pystytään
soveltamaan käytäntöön. Se voi olla perinteisen tiedon kartuttamisen ja
ammatillisen osaamisen lisäämisen lisäksi myös oman toiminnan muuttamista tai
oman ajatusmaailman uudelleen suuntaamista. Oppimiseen liittyy läheisesti
kokemuksellisuus, asioiden peilaaminen ja opitun uuden asian soveltaminen
käytäntöön. Oppimisen pohjalla on siis jo hallussa olevan osaaminen ja tietämys,
jota voidaan kehittää ja laajentaa tietoisesti tai tiedostamatta. Opitut asiat
voivat siis olla mitä vaan, positiivisia tai negatiivisia, mutta aina niillä on
opettava ja kehittävä vaikutus, sillä tietämyksemme asian ympärillä kasvaa.
Opittua asiaa ei voi viedä meiltä pois, vaan se seuraa mukanamme koko elämämme
ajan.
Opin
parhaiten kokeilemalla asioita tai kun voin yhdistää teorian käytäntöön.
Ala-asteikäisenä ja vielä yläasteikäisenäkin tuntui, että monien koulussa
opetettavien aineiden tueksi olisi saanut olla enemmän käytännön läheistä
tekemistä. Tuolloin oppiminen oli joskus ulkoa opettelua ja monet
asiakokonaisuudet jäivät varsin irrallisiksi. Varsinaista oppimista ei tällöin
aina päässyt syntymään ja asiat unohtuivat usein koetilanteen jälkeen. Olisi
ollut mahtava oivaltaa tuossa vaiheessa, että oppiminen on omaa itseäni varten
eikä opettajia ja koulua varten. Lukion jälkeen iskikin jonkinlainen
kouluahdistus ja opiskelu tuntui jonkin aikaa pakkopullalta. Menin kuitenkin
heti lukion jälkeen jatkamaan opiskelua AMK:hon ja sitkeänä sissinä suoritin
tutkinnon loppuun. En voi sanoa, että olisin nauttinut opiskelusta tuossa
vaiheessa. Valmistumisen jälkeen meni viisi vuotta, kunnes iski uudelleen
innostus opiskeluun. Ja ihan omaehtoisesti ja ilman pakkoa. Oli mahtava
aloittaa opinnot muutaman vuoden työskentelyn jälkeen ja täydentää omaa
ammatillista osaamista, kun olin saanut hankittua käytännön osaamista pohjalle.
Ja sille tielle olen ilmeisesti jäänyt, kun veri vetää aina koulunpenkille
oppimaan jotakin uutta. Nykyisin käytettävät opetustavat tukevat enemmän omaa
tapaani oppia tekemisen kautta ja pystyn hyödyntämään olemassa olevaa osaamista
oppimisen pohjana.
Viimeisimpien
opintojeni aikana olen huomannut, kuinka oma oppimistapani on muuttunut. Oman
opiskelun takana olevat motivoivat tekijät ovat muuttuneet insinööriopintojen tutkinnon
saavuttamisesta omaan henkiseen kasvuun ja kehittymiseen. Opiskelen itseäni
varten ja voin jossakin vaiheessa hyödyntää oppimaani toisten oppimisen tukena.
Elinikäinen oppiminen työskentelyn ohella laajentaa näkemystäni asiantuntijana.
Oppiminen on myös tullut ajan myötä helpommaksi, koska uutta asiaa on
mahdollisuus pohdiskella oman kokemuspohjaan nojautuen. Pystyn myös helpommin mukautumaan
ympärillä oleviin muutoksiin niin omassa työyhteisössä kuin yhteiskunnallisestikin.
Jatkuvaan oppimiseen kuuluu myös se, että osaan tunnistaa osaamisvajeita niin
työ- kuin vapaa-ajallakin ja alan miettiä keinoja paikata niitä.
Työelämässä
oppiminen on myös ollut erittäin tärkeässä roolissa koko työurani ajan. Nopea teknologinen
kehitys ja uudet toimintaympäristöt ovat vaatineet jatkuvaa oppimista ja
itsensä kehittämistä. Osa asioista on saanut alkusysäyksen koulutuksien kautta,
mutta suurin osa oppimisesta on tapahtunut työssä oppimisena. Tekemällä
oppiminen ja saadun tiedon jakaminen työkavereille on jokapäiväistä toimintaa. Insinöörikoulutus
luo paljon perustietoa ja oppimisen edellytyksiä työelämää varten, mutta
varsinainen substanssiosaamisen oppiminen tapahtuu työelämän tarpeista työpaikoilla.
Esimerkiksi tietotekniikan insinöörikoulutuksen saaneet ihmiset sijoittuvat
niin monenlaisiin työtehtäviin ja jopa eri toimialoille, että kohdennettua
opetusta on hyvin vaikea antaa. Olennainen osa toimialaani on myös hiljaisen
tiedon jakaminen työyhteisöissä. Käytössä on paljon erilaisia tuotekehityksen
työkaluja ja ohjelmistoja varsinaisen tuotealusta lisäksi, että sen tietomäärän
kouluttaminen on mahdotonta koulutustiloissa. Asioilla on paljon riippuvuuksia,
joita pitää ottaa huomioon työtä suorittaessa. Parhaimman opin saa kollegoilta
kysymällä ja jakamalla omaa tietoutta edelleen. Tätä perstuntumatietoutta on vaikea
kuvailla sanoin tai kirjallisesti vaan se vaatii autenttisen oppimisympäristön
siellä, missä tekeminen tapahtuu. Tuotekehitystyö on varsin luovaa, joten
senkin vuoksi koulutuksella voidaan luoda vain oppimisen raamit ja eväät,
joilla pystytään hankkimaan varsinainen osaaminen.
On ollut
varsin ilahduttavaa huomata, että omien lasten koulupäivissä on enemmän
toiminnallisia opetushetkiä, jolloin opittuja asioita viedään käytännön
tasolle. Kokemuksista opitaan ja yhä nuorempana osataan rakentaa opituista
asioista suurempia kokonaisuuksia. Olisin ehkä itsekin kaivannut sellaisia
lapsuudessani. Olen pitänyt lasten tiedekerhoja, joissa tiedettä ja teknologiaa
harjoitellaan konkreettisin keinoin kokemusperäisesti. Luovuus on osa teknisten
ongelmien ratkaisua ja kokeilemalla näitä erilaisia ratkaisuja lapset löytävät
nopeasti parhaimmat toteutukset. Ohjelmointikin sujuu visuaalisten työkalujen
avulla vaikka luku –ja/tai kirjoitustaito puuttuisikin. Asioiden oivaltaminen
kannustaa kokeilemaan asioita uudelleen ja oppimaan. Olisi ilahduttavaa nähdä
vastaavaa ennakkoluulottomuutta ja avointa asennetta myöhemmässä vaiheessa
opiskeluissa ja työelämässä. Uuden oppimisen ilo ja oivaltaminen saa opettajankin
kokemaan onnistumista työssään.
Ammatillisen
opettajan merkitys oman alansa asiantuntijoiden kouluttajana on merkittävä.
Jotta tässä tehtävässä voisi menestyä tai edes suoriutua vaatii sen oman
osaamisen jatkuvaa ylläpitämistä ja välillä heittäytymistä uuteen ja
tuntemattomaan. Luultavasti opettajat, jotka uskaltavat kokeilla uusia
opetusmenetelmiä pystyvät saamaan aikaan parempia oppimiskokemuksia, koska on
mahdollista löytää opiskelijoita palvelevat tavat oppia. Opettajan rooli
motivoijana ja oppimisen ohjaajana on suuri. Opetuksen vieminen kohti
konstruktiivista oppimista antaa enemmän opiskelijalle asioiden oivaltamisen ja
aktiivisen toiminnan kautta. Lisäksi aiempi kokemus ja tietämys asioista on
olennainen osa oppimisprosessi. Oikeiden tavoitteiden kautta oppiminen on
helpompaa ja saavutettavissa olevaa. Karttakeppi voi olla aiheellista vaihtaa
porkkanaan. Koska en ole opettajan työtä aiemmin tehnyt, antaa tämä paljon
ajattelemisen aihetta. Toisaalta näen sen myös mahdollisuutena, koska voin lähteä
liikkeelle puhtaalta pöydältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti