APE6 -päivän aloitimme katsomalla videon
opiskelijan roolista. Opiskelija haluaa yleensä selviytyä omista opinnoistaan
vaivattomasti. Tämä suorittamisen kulttuuri pitäisi kuitenkin estää, jotta
opiskelija oppisi ja saisi valmiuksia tulevaa ammattiaan varten. Palautimme
mieleen viime viikolla tutuksi tulleen oppimispyramidin, jonka mukaan tekemällä
oppiminen ja toisten opettaminen on tehokkain tapa oppia. Kertauksella on suuri
merkitys oppimistuloksen kannalta. Kun haluttu osaamistaso on saavutettu,
kertaamalla voidaan hidastaa unohtamista ja saada aikaan myös pysyvää
oppimista. Rytmittämällä opetusta voidaan pitää opiskelija aktiivisena koko
opetustuokion ajan.
Päivän ensimmäisessä MO -tuokiossa tutustuimme
itseohjautuvuuteen opiskelijan ja opettajan näkökulmasta. Silloin otetaan
vastuuta omasta opiskelusta ja oppimisesta, ollaan oma-aloitteisia, uskotaan
omiin taitoihin, omaa toimintaa arvioidaan kriittisesti ja kaiken tämän takana
on sisäinen motivaatio. Itseohjautuvuus voidaan jakaa neljään eri tasoon:
Riippuvainen, kiinnostunut, sitoutunut, itseohjautunut. Riippuvaisuuden tasolla
olla riippuvaisia opettajasta eikä aseteta omia tavoitteita. Tämä vaatii
opettajalta jämäkkää opetustapaa. Myöhemmissä vaiheissa opettajan rooli
oppimisen mahdollistajana vähenee ja vastuu siirtyy opiskelijalle. Korkeimmalla
tasolla opiskelija pystyy itse määrittämään opiskelun tavoitteet ja
aikatauluttamaan opiskelua.
Saimme infoa kirjaston palveluista ja
kirjastokorttihakemuslomakkeen. Varmaan kirjasto tulee tutuksi opiskelujen
edetessä. Sen kautta on myös yliopiston kirjallisuus käytössä.
Toisen MO -tuokion aiheena oli osallistava
opetus. Osallisuuden taustalla on useita oppimiskäsityksiä kuten
konstruktivistinen ja humanistinen oppimiskäsitys.1970-luvulla nosti päätään
yhteistoiminnallinen oppiminen, joka on hyvin lähellä osallistavaa
pedagogiikkaa. Yksilöt saivat enemmän vastuuta oppimisestaan, se vaati
vuorovaikutustaitoa ja opiskelua alettiin tehdä pienryhmissä. Yksilö nähdään
aina osallisena johonkin toimintaympäristöönsä (perhe, suku,
työ/opiskeluyhteisö). Oppiminen on dialogista ja jokaisella jäsenellä on oma
ainutlaatuinen tehtävä. Voimaantumisen aste eli osallisuuden aktiivisuus toimii
osallisuuden mittarina. Osallisuus on halua vaikuttaa ympäristöön, oikeutta
omaan identiteettiin ja arvokkuuteen osana yhteisöä. Osallisuuteen voidaan kasvaa
tai sitä voidaan kasvattaa, joten aktiivisuus korostuu. Yhteisöllisessä oppimisessa korostuu
yksilöllinen vastuu ja samanaikainen vuorovaikutus ja yhtäläinen
osallistuminen. Autenttinen oppiminen on osa osallistavaa oppimista.
Osallistava opetussuunnitelma on hyvin avoin ja se saa muotonsa vasta
toiminnassa ja osa tavoitteista muodostuu vasta toiminnassa. Osallistava opetus
ja toiminta parhaimmillaan lähtee alhaalta ylöspäin. Opettajan roolina on
toimia käynnistäjänä ja tsemppaajana. Opettaja myös puskee opiskelijoiden halua
ottaa itse asioista selvää. Opettaja voi määrittää tavoitteita, mutta
opiskelijat etsivät parhaat keinot toteuttaa ne.
Lounastauon jälkeen paneuduimme aktivoivaan
luentoon/opetukseen ja sen mahdollisuuksiin. Aiheesta oli opiskelijakolmikon
tarjoama MO-opetustuokio. Aktivoiva opetus perustuu konstruktivismiin ja
oppijoiden olemassa olevalla osaamisella on suuri merkitys. Teimme
lumipallo-menetelmällä mindmap-tyyppisen harjoituksen, jolla keräsimme tietoa,
mitä termi aktivoiva opetus pitää sisällään. Löysimme paljon piirteitä, jotka
kuvaavat aktivointia ja millaisia opetusmenetelmiä voidaan käyttää
opiskelijoiden aktivoimiseksi. Aktivoivalla opetuksella voidaan saada mukaan
myös ne opiskelijat, jotka eivät ole aiheesta kiinnostuneita. Oppimistulokset
myös ovat parempia, kun käytetään aktivoivia opetusmenetelmiä. Aktivoivalla
opetuksella voidaan myös motivoida opiskelijoita osallistumaan opetukseen.
Opettaja myös aktivoituu ottamaan selvää asioista ja antaa uusia näkökulmia
aiheeseen. Se voi kuitenkin olla opettajalle haasteellista, koska taitaville
opiskelijoille on vaikea keksiä riittävän haasteellisia tehtäviä. Haastavaa on
myös se, kuinka saada hiljaiset mukaan aktivoivaan opetukseen. Ehkä esimerkiksi
hops-keskusteluiden kautta voidaan löytää kullekin sopivin ja luontaisin tapa
osallistua aktiviteetteihin.
Viimeisellä jaksolla kahvitauon jälkeen
tutustuimme APE1-9 oppimisprosessin pohdintatehtävän tehtävänantoon. Pohdinta
koostuu omasta pohdinnasta ja vertaisparin antamasta kirjallisesta
palautteesta. Pohdinta 5.10. mennessä ja vertaispalautteen antaminen 9.10.
mennessä. Pohdintatehtävässä on tarkoitus tutustua nettilähteisiin ja
kirjallisuuteen sekä linkittää oma pohdinta teoriaan. Koska itselläni ei ole
opetuskokemusta, pitänee pohdintaa tehdä olettamusten ja odotusten pohjalta.
Arviointikehikko on ammatillisen opettajan kasvun kehys ammattipedagogisten
opintojen osalta. Omaa osaamista tulisi arvioida mahdollisimman rehellisesti
kehyksen mukaisesti osana pohdintatehtävää (4. pohdintakysymys). Lisäksi tulisi
antaa palautetta omalle vertaisparille annetun kysymyspatteriston mukaisesti.
Tätä kysymyspatteristoa voi hyödyntää myös oman pohdinnan tarkistuslistana.
Kokonaisuudessaan tätä pohdintatyötä voidaan myöhemmin hyödyntää
opetusharjoittelun ydinsuunnitelmassa. Pohdintaa pitänee aloittaa jo kesäloman
aikana, jotta ei tule sitten syksyllä kiire…
Iltapäivä päätettiin tutustumalla yhteistoiminnalliseen
opetukseen ja YTO-palapeliin. Palapelissä muodostetaan ensin kotiryhmät, joilla
on sama tehtävä, joka on jaettu kolmeen eri aiheeseen. Toisessa vaiheessa
siirrytään työryhmiin (asiantuntijaryhmät), jotka muodostuvat saman aiheen
asiantuntijoista. Varsinainen pohdintatyö tapahtuu siis työryhmissä ja
asiantuntijoille syntyy yhteinen syvä näkemys asiasta. Tämän vaiheen jälkeen
palataan kotiryhmiin, jossa jokaisella jäsenellä on täydellinen tietämys omasta
aiheestaan ja he opettavat tämän tiedon oman kotiryhmänsä muille jäsenille.
Tämän menetelmän avulla saadaan nopeasti hankittua syvällinen osaaminen koko
ryhmälle samanaikaisesti. Sen kautta saadaan myös onnistumisen kokemuksia
opiskelijalle. Sosiaaliset taidot ja vuorovaikutus lisääntyvät, opiskelijoille
syntyy positiivinen keskinäinen riippuvuus. Lopputuloksesta vastataan tiiminä,
mikä vastaa usein oikeaa toimintatapaa työelämässä. Teimme vielä harjoituksen
tällä menetelmällä, jossa saimme hankittua tietoa tutkimushankkeen
toteuttamisesta AMK -ympäristössä. Tämä on ehdottomasti hyödynnettävä menetelmä
tulevaisuudessa.
Edit: Oman alani opetuksessa ei voisi kuvitellakaan oppimisen tapahtuvan pelkästään luennoilla. Koska opiskelijoiden lähtötaso on vaihteleva ja oppiminen tapahtuu yleensä kokeilemalla/yritysten ja erehdysten kautta on ehdottomasti pystyttävä aktivoimaan opiskelijoita tiedon keräämisen ja soveltamiseen. Työssä hankitun osaamisen ja tietotaidon hyödyntäminen ovat oman opettajatyön lähtökohtia tässä mielessä. Työelämätietouden ja sieltä kumpuavien työskentelytapojen sisällyttäminen opetukseen aktivoittaa opiskelijaa. Oman alan työssä tietoalalla alan kokeneimmatkin osaajat ovat jatkuvasti uuden oppimisen äärellä, on siis tarpeellista painottaa elinikäisen oppimisen tärkeyttä työelämässä pärjäämisen kulmakivenä.
Edit: Oman alani opetuksessa ei voisi kuvitellakaan oppimisen tapahtuvan pelkästään luennoilla. Koska opiskelijoiden lähtötaso on vaihteleva ja oppiminen tapahtuu yleensä kokeilemalla/yritysten ja erehdysten kautta on ehdottomasti pystyttävä aktivoimaan opiskelijoita tiedon keräämisen ja soveltamiseen. Työssä hankitun osaamisen ja tietotaidon hyödyntäminen ovat oman opettajatyön lähtökohtia tässä mielessä. Työelämätietouden ja sieltä kumpuavien työskentelytapojen sisällyttäminen opetukseen aktivoittaa opiskelijaa. Oman alan työssä tietoalalla alan kokeneimmatkin osaajat ovat jatkuvasti uuden oppimisen äärellä, on siis tarpeellista painottaa elinikäisen oppimisen tärkeyttä työelämässä pärjäämisen kulmakivenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti