APE5-päivän aiheena oli opetuksen monipuolisuus
ja opetukseen käytettävien menetelmien monipuolinen hyödyntäminen. Aluksi
tutustuimme läpikäymisen pedagogiikkaan, jossa opetettavaan aiheeseen
tutustutaan pintapuolisesti ja kiireellä, mutta varsinainen vastuu oppimisesta
jää opiskelijalle. Usein läpikäymisellä ei saada aikaan varsinaista oppimista.
Tärkeämpää olisi poimia opetettavasta aiheesta ydinainekset ja käyttää
opetusaika näiden asioiden oppimiseen ja unohtaa nämä läpikäytävät asiat.
Keskustelua herätti se tosiasia, että nykyisin ops:it eivät ota huomioon sitä,
että opetukseen käytettävä aika on vähentynyt huomattavasti aiemmasta.
Opetuksen tavoitteet pysyvät siis samana, mutta oppiminen pitäisi tapahtua
lyhyessä ajassa. Tämä lisää opettajan ahdistuneisuutta työssään ja
mahdollisuuksia hoitaa työnsä kunnolla. Tämä ajaa usein läpikäymiseen ja sillä
tavalla huonoon opettamiseen.
Syvennyimme oman opetuksen monipuolisten
opetusmenetelmien käyttämiseen. Erilaisia opetusmenetelmiä voidaan luokitella
niiden lähtökohdan perusteella : kouluttajalähtöiset menetelmät,
ryhmätyömenetelmät, yksilölliset menetelmä. Näitä yhdistävä menetelmä on sulautuva opetus,
jossa käytetään lähi- ja etäopetuksen keinoja. Menetelmiä voidaan luokitella
myös osaamistavoitteiden, vuorovaikutuksen, ajattelu- ja päättelyprosessien tai
konkreettisuusasteen perusteella. Ammattitaitoinen opettaja pystyy valitsemaan
jokaiseen opetus-oppimistilanteeseen tarkoituksenmukaisia työtapoja. Opetuksen
tapoja valittaessa tulisi huomioida
ryhmän koko ja sen toimintakyky. Myös ryhmän oppimistavoissa on eroja,
joten kaikkia opetustapoja ei voi kloonata ryhmältä toiselle.
Katsoimme opetusvideon, jossa pohdittiin hyvä
opetusmenetelmän piirteitä. Hyvä opetusmenetelmä ottaa huomioon ryhmän ja sen
tavoitteet. Oppimispyramidi kuvaa erilaisten opetusmenetelmien tehokkuutta. Tehokkain menetelmä on vuorovaikutteinen opetusmenetelmä, jossa
opiskelija opettaa itse. Lisäksi tehokas tapa on tekemällä oppiminen. Kaikkein
tehottomin tapa on luennointi ja lukeminen asiasta itsenäisesti. Oppimispyramidi on
pelkkä malli ja hypoteesi oppimisesta ja ihmisten erilaisista oppimistavoista, ei mikään empiirinen tutkimus. Erittäin
tehokas opetusmenetelmä on Mastery learning, ymmärrykseen tai osaamisen
pohjautuva eteneminen. Tässä menetelmässä kokonaisuus on jaettu loogisiin
osaamisalueisiin, joissa edetään oman oppimiskyvyn mukaan, edellyttäen
kuitenkin, että edellinen osaamisalue hallitaan hyvin.
Hyvä opetusmenetelmä on
sellainen, jossa opiskelija oppii ja opettajan roolina on valita oikea
opetusmenetelmä, jolla oppiminen tapahtuu. Se on sellainen, joka erottaa
oleellisen epäolennaisesta ja tarjoaa oivalluksen mahdollisuuden. Se pitää
opettajan koko ajan tietoisena opiskelijan oppimisen etenemisestä, se ottaa
huomioon osaamisen lähtötason ja sen laadun. Hyvä opetusmenetelmä varmistaa
sen, että oppilas tekee optimaalisen määrän oppimistekoja. Se ottaa huomioon
erilaisuuden ja yksilöllisyyden. On tärkeää, että opetusmenetelmä soveltuu ja
on luonteva myös opettajalle itselleen. Myös opetuksen rytmittämisellä on suuri
vaikutus oppimisen kannalta.
Mikro-opetustuokion aiheena oli väittelyn
käyttäminen opetusmenetelmänä. Väittely on muodollista suullista
vastakkainasettelua. Opetustilanteessa pysytään faktoissa ja harjoitellaan
perusteluiden ja väitteiden esittämistä. Se on mahdollisuus harjoitella
ilmaisutaitoja ja esiintymistä sekä lisätä omaa ymmärrystä keskusteltavana
olevasta aiheesta. Väittelyä voidaan opetusmenetelmänä joko siinä vaiheessa,
kun asiaan tutustutaan tai kun jo ollaan asiantuntijavaiheessa. Teimme
ryhmäharjoituksen väittelystä, jossa keskustelimme verkko-opetuksen käyttämistä
opettamisessa. Saimme paljon hyviä argumentteja sekä puolesta että vastaan.
Väittely menetelmänä pakottaa opiskelijaa omaan ajatteluun, kuuntelemaan ja
keskittymään asiaan. Opettaa asiaa laaja-alaisesti myös näkökulmasta, joka on
omaa ajattelua vastaan. Väiteltävän aiheen tulee olla sellainen, jossa ei ole
olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, esimerkiksi matemaattisten aiheiden käsittelyyn
väittely ei oikein sovellu. Väittely soveltuu esimerkiksi aineeseen, jossa kerätään uutta
tietoa aiheesta.
Iltapäivän aloitimme käymällä läpi erilaisia
opetusmenetelmiä, joilla voidaan monipuolistaa oppimista. Esille nousi
esimerkiksi opetuksen havainnollistaminen, kyselevän opetuksen hyödyntäminen,
yhteistoiminnalliset menetelmät… Projektiopetus on hyvin työllistävä
suunnitteluvaiheessa, mutta toteutus on hyvin palkitsevaa ja suunnittelutyötä
voidaan hyödyntää myöhemmässä vaiheessa. Löysin sivuston http://www.tevere.fi/menetelmia,
josta löytyy useita erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä ja niiden toteutuksen
ohjeistuksia, joita voin hyödyntää myöhemmässä vaiheessa joko työelämässä tai opettajan tehtävissä. Opettajalta vaaditaan
paljon erilaisia ominaisuuksia, kuten oman oppiaineksen hallintaa,
kommunikointitaitoja, motivointi – ja aktivointitaitoja. Tärkeintä on, että
nämä perusasiat on hallussa, jotta voi kehittyä vielä paremmaksi opettajaksi.
Teimme toiminnallisen harjoituksen liittyen
signaalinkäsittelyyn (yksinkertainen alipäästösuodatin). Opetuksen keinona
käytettiin näyttelemistä, jolloin vähemmän asiaa ymmärtävillä oli mahdollisuus
opetella asiaa demonstraation merkeissä. Lähestymistapa antoi maanläheisen
lähestymisen muuten ehkä vähän vieraaseen aiheeseen. Toinen tuutorin näyttämä
esimerkki oli animaation hyödyntäminen aaltoliikkeen kuvaamisessa (harmoninen
värähtelijä). Tällä tavoin voidaan havainnoida vaikeasti selitettävissä olevaa
ilmiötä visuaalisesti.
Keskustelimme opettajan valmistautumisesta
oppitunnille. Nostimme esille asioita opetuksen rungon rakentamisesta (mitkä
asiat ainakin on tarpeellista esittää), opetettavan asian haltuun ottamista
ennakolta, alustava aikataulutus, käytettävän opetusmenetelmän valitseminen (ja
mahdolliset valmistelevat tehtävät) lisäksi on tärkeää mennä tunnille
rentoutuneena ja levänneenä. On varmistettava, että opetustilassa on kaikki
tarvittava ja toimiva. Pitäisi ennakoida mahdolliset ongelmatilanteet
(verkko-ongelmat -> muistitikku, projektorin lamppu palaa…) ja olla
varautunut erilaisiin tilanteisiin.
Päivän viimeisenä ryhmätyönä teimme
aivoriihi-harjoituksen. Aivoriihen ongelmana eli tehtävänä oli suunnitella
sulautettu opetusjakso. Mietimme opetusmenetelmiä, verkko- ja lähiopetuksen
suhdetta, arvioinnin ja opiskelijoiden ohjauksen sekä palautteen keinoja.
Ryhmämme aiheena oli nuorten rahankäyttöön liittyvä opintokokonaisuus. Ideoimme
käyttävämme luentoja liittyen rahan käyttöön, lainoihin, pikavippeihin,
säästämiseen, budjetointiin. Lisäksi oli ajatus hyödyntää asiantuntijavierailuja ja käydä tutustumassa pankeissa ja kaupoissa. Opiskelijoille kaavailimme oman talouden seurantaa
päiväkirjamuodossa 2 kk:n kurssin ajan, jolloin toisen kuukauden kirjapidossa
pitäisi näkyä korjaavien toimenpiteiden vaikutusta. Ajatuksena oli, että
opiskelijoiden silmät rahankäytön suhteen avautuisivat ja heistä kehittyisi
vastuuntuntoisia kuluttajia. Arvioinnissa opettaja käy henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa läpi henkilökohtaisen budjetoinnin onnistumisen ja saavutukset siinä. Lisäksi opiskelija voi arvioida oman kulutustottumusten kehittymistä pelillisen palautelomakkeen avulla. Toiset olivat koonneet opintokokonaisuudet
työnhakuvalmennuksesta ja liikunnan lisäämisestä kouluopetuksessa sekä työssä oppimiseen
valmentautumisesta.
Paljon mielenkiintoista asiaa ja
mielenkiintoisia opetusmenetelmiä opettajan työssä toteutettavaksi. Kun vielä vain
osaisi valita ne oikeat menetelmät oikeisiin tilanteisiin, mutta sen varmaan
oppii sitten kokemuksen kautta.
Edit: Oman alani opetuksessa osallistavien menetelmien käyttö sekä ryhmässä toimiminen ohjaa opiskelijoita aitoihin työtilanteisiin. Toki edelleen esimerkiksi luentotyyppisillä tietoiskuilla ja johdannoilla on suuri merkitys tiedon jakamisen ja opiskelun ohjaamisen kannalta. Loppujen lopuksi tärkeintä on kuitenkin pitää opiskelijan mielenkiinto ja tiedonhalu yllä. Esimerkiksi erilaisten pelillisten välineiden avulla voitaisiin saada tietoteknisen alan opiskelijat innostettua oppimaan uutta ja kenties kehittämään uusia pelillisiä opetustapoja. Idearikkaat ja innoivat nuoret voisivat antaa hyviä ideoita myös tästä näkökulmasta.
Edit: Oman alani opetuksessa osallistavien menetelmien käyttö sekä ryhmässä toimiminen ohjaa opiskelijoita aitoihin työtilanteisiin. Toki edelleen esimerkiksi luentotyyppisillä tietoiskuilla ja johdannoilla on suuri merkitys tiedon jakamisen ja opiskelun ohjaamisen kannalta. Loppujen lopuksi tärkeintä on kuitenkin pitää opiskelijan mielenkiinto ja tiedonhalu yllä. Esimerkiksi erilaisten pelillisten välineiden avulla voitaisiin saada tietoteknisen alan opiskelijat innostettua oppimaan uutta ja kenties kehittämään uusia pelillisiä opetustapoja. Idearikkaat ja innoivat nuoret voisivat antaa hyviä ideoita myös tästä näkökulmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti