Sivut

tiistai 16. kesäkuuta 2015

APE5 - opetuksen monipuolisuus ja opetusmenetelmät

APE5-päivän aiheena oli opetuksen monipuolisuus ja opetukseen käytettävien menetelmien monipuolinen hyödyntäminen. Aluksi tutustuimme läpikäymisen pedagogiikkaan, jossa opetettavaan aiheeseen tutustutaan pintapuolisesti ja kiireellä, mutta varsinainen vastuu oppimisesta jää opiskelijalle. Usein läpikäymisellä ei saada aikaan varsinaista oppimista. Tärkeämpää olisi poimia opetettavasta aiheesta ydinainekset ja käyttää opetusaika näiden asioiden oppimiseen ja unohtaa nämä läpikäytävät asiat. Keskustelua herätti se tosiasia, että nykyisin ops:it eivät ota huomioon sitä, että opetukseen käytettävä aika on vähentynyt huomattavasti aiemmasta. Opetuksen tavoitteet pysyvät siis samana, mutta oppiminen pitäisi tapahtua lyhyessä ajassa. Tämä lisää opettajan ahdistuneisuutta työssään ja mahdollisuuksia hoitaa työnsä kunnolla. Tämä ajaa usein läpikäymiseen ja sillä tavalla huonoon opettamiseen.

Syvennyimme oman opetuksen monipuolisten opetusmenetelmien käyttämiseen. Erilaisia opetusmenetelmiä voidaan luokitella niiden lähtökohdan perusteella : kouluttajalähtöiset menetelmät, ryhmätyömenetelmät, yksilölliset menetelmä. Näitä yhdistävä menetelmä on sulautuva opetus, jossa käytetään lähi- ja etäopetuksen keinoja. Menetelmiä voidaan luokitella myös osaamistavoitteiden, vuorovaikutuksen, ajattelu- ja päättelyprosessien tai konkreettisuusasteen perusteella. Ammattitaitoinen opettaja pystyy valitsemaan jokaiseen opetus-oppimistilanteeseen tarkoituksenmukaisia työtapoja. Opetuksen tapoja valittaessa tulisi huomioida  ryhmän koko ja sen toimintakyky. Myös ryhmän oppimistavoissa on eroja, joten kaikkia opetustapoja ei voi kloonata ryhmältä toiselle.

Katsoimme opetusvideon, jossa pohdittiin hyvä opetusmenetelmän piirteitä. Hyvä opetusmenetelmä ottaa huomioon ryhmän ja sen tavoitteet. Oppimispyramidi kuvaa erilaisten opetusmenetelmien tehokkuutta. Tehokkain menetelmä on vuorovaikutteinen opetusmenetelmä, jossa opiskelija opettaa itse. Lisäksi tehokas tapa on tekemällä oppiminen. Kaikkein tehottomin tapa on luennointi ja lukeminen asiasta itsenäisesti. Oppimispyramidi on pelkkä malli ja hypoteesi oppimisesta ja ihmisten erilaisista oppimistavoista, ei mikään empiirinen tutkimus. Erittäin tehokas opetusmenetelmä on Mastery learning, ymmärrykseen tai osaamisen pohjautuva eteneminen. Tässä menetelmässä kokonaisuus on jaettu loogisiin osaamisalueisiin, joissa edetään oman oppimiskyvyn mukaan, edellyttäen kuitenkin, että edellinen osaamisalue hallitaan hyvin. 

Hyvä opetusmenetelmä on sellainen, jossa opiskelija oppii ja opettajan roolina on valita oikea opetusmenetelmä, jolla oppiminen tapahtuu. Se on sellainen, joka erottaa oleellisen epäolennaisesta ja tarjoaa oivalluksen mahdollisuuden. Se pitää opettajan koko ajan tietoisena opiskelijan oppimisen etenemisestä, se ottaa huomioon osaamisen lähtötason ja sen laadun. Hyvä opetusmenetelmä varmistaa sen, että oppilas tekee optimaalisen määrän oppimistekoja. Se ottaa huomioon erilaisuuden ja yksilöllisyyden. On tärkeää, että opetusmenetelmä soveltuu ja on luonteva myös opettajalle itselleen. Myös opetuksen rytmittämisellä on suuri vaikutus oppimisen kannalta.

Mikro-opetustuokion aiheena oli väittelyn käyttäminen opetusmenetelmänä. Väittely on muodollista suullista vastakkainasettelua. Opetustilanteessa pysytään faktoissa ja harjoitellaan perusteluiden ja väitteiden esittämistä. Se on mahdollisuus harjoitella ilmaisutaitoja ja esiintymistä sekä lisätä omaa ymmärrystä keskusteltavana olevasta aiheesta. Väittelyä voidaan opetusmenetelmänä joko siinä vaiheessa, kun asiaan tutustutaan tai kun jo ollaan asiantuntijavaiheessa. Teimme ryhmäharjoituksen väittelystä, jossa keskustelimme verkko-opetuksen käyttämistä opettamisessa. Saimme paljon hyviä argumentteja sekä puolesta että vastaan. Väittely menetelmänä pakottaa opiskelijaa omaan ajatteluun, kuuntelemaan ja keskittymään asiaan. Opettaa asiaa laaja-alaisesti myös näkökulmasta, joka on omaa ajattelua vastaan. Väiteltävän aiheen tulee olla sellainen, jossa ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, esimerkiksi matemaattisten aiheiden käsittelyyn väittely ei oikein sovellu. Väittely soveltuu esimerkiksi aineeseen, jossa kerätään uutta tietoa aiheesta.

Iltapäivän aloitimme käymällä läpi erilaisia opetusmenetelmiä, joilla voidaan monipuolistaa oppimista. Esille nousi esimerkiksi opetuksen havainnollistaminen, kyselevän opetuksen hyödyntäminen, yhteistoiminnalliset menetelmät… Projektiopetus on hyvin työllistävä suunnitteluvaiheessa, mutta toteutus on hyvin palkitsevaa ja suunnittelutyötä voidaan hyödyntää myöhemmässä vaiheessa. Löysin sivuston http://www.tevere.fi/menetelmia, josta löytyy useita erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä ja niiden toteutuksen ohjeistuksia, joita voin hyödyntää myöhemmässä vaiheessa joko työelämässä tai opettajan tehtävissä. Opettajalta vaaditaan paljon erilaisia ominaisuuksia, kuten oman oppiaineksen hallintaa, kommunikointitaitoja, motivointi – ja aktivointitaitoja. Tärkeintä on, että nämä perusasiat on hallussa, jotta voi kehittyä vielä paremmaksi opettajaksi.

Teimme toiminnallisen harjoituksen liittyen signaalinkäsittelyyn (yksinkertainen alipäästösuodatin). Opetuksen keinona käytettiin näyttelemistä, jolloin vähemmän asiaa ymmärtävillä oli mahdollisuus opetella asiaa demonstraation merkeissä. Lähestymistapa antoi maanläheisen lähestymisen muuten ehkä vähän vieraaseen aiheeseen. Toinen tuutorin näyttämä esimerkki oli animaation hyödyntäminen aaltoliikkeen kuvaamisessa (harmoninen värähtelijä). Tällä tavoin voidaan havainnoida vaikeasti selitettävissä olevaa ilmiötä visuaalisesti.

Keskustelimme opettajan valmistautumisesta oppitunnille. Nostimme esille asioita opetuksen rungon rakentamisesta (mitkä asiat ainakin on tarpeellista esittää), opetettavan asian haltuun ottamista ennakolta, alustava aikataulutus, käytettävän opetusmenetelmän valitseminen (ja mahdolliset valmistelevat tehtävät) lisäksi on tärkeää mennä tunnille rentoutuneena ja levänneenä. On varmistettava, että opetustilassa on kaikki tarvittava ja toimiva. Pitäisi ennakoida mahdolliset ongelmatilanteet (verkko-ongelmat -> muistitikku, projektorin lamppu palaa…) ja olla varautunut erilaisiin tilanteisiin.

Päivän viimeisenä ryhmätyönä teimme aivoriihi-harjoituksen. Aivoriihen ongelmana eli tehtävänä oli suunnitella sulautettu opetusjakso. Mietimme opetusmenetelmiä, verkko- ja lähiopetuksen suhdetta, arvioinnin ja opiskelijoiden ohjauksen sekä palautteen keinoja. Ryhmämme aiheena oli nuorten rahankäyttöön liittyvä opintokokonaisuus. Ideoimme käyttävämme luentoja liittyen rahan käyttöön, lainoihin, pikavippeihin, säästämiseen, budjetointiin. Lisäksi oli ajatus hyödyntää asiantuntijavierailuja ja käydä tutustumassa pankeissa ja kaupoissa. Opiskelijoille kaavailimme oman talouden seurantaa päiväkirjamuodossa 2 kk:n kurssin ajan, jolloin toisen kuukauden kirjapidossa pitäisi näkyä korjaavien toimenpiteiden vaikutusta. Ajatuksena oli, että opiskelijoiden silmät rahankäytön suhteen avautuisivat ja heistä kehittyisi vastuuntuntoisia kuluttajia. Arvioinnissa opettaja käy henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa läpi henkilökohtaisen budjetoinnin onnistumisen ja saavutukset siinä. Lisäksi opiskelija voi arvioida oman kulutustottumusten kehittymistä pelillisen palautelomakkeen avulla. Toiset olivat koonneet opintokokonaisuudet työnhakuvalmennuksesta ja liikunnan lisäämisestä kouluopetuksessa sekä työssä oppimiseen valmentautumisesta.


Paljon mielenkiintoista asiaa ja mielenkiintoisia opetusmenetelmiä opettajan työssä toteutettavaksi. Kun vielä vain osaisi valita ne oikeat menetelmät oikeisiin tilanteisiin, mutta sen varmaan oppii sitten kokemuksen kautta.  

Edit: Oman alani opetuksessa osallistavien menetelmien käyttö sekä ryhmässä toimiminen ohjaa opiskelijoita aitoihin työtilanteisiin. Toki edelleen esimerkiksi luentotyyppisillä tietoiskuilla ja johdannoilla on suuri merkitys tiedon jakamisen ja opiskelun ohjaamisen kannalta. Loppujen lopuksi tärkeintä on kuitenkin pitää opiskelijan mielenkiinto ja tiedonhalu yllä. Esimerkiksi erilaisten pelillisten välineiden avulla voitaisiin saada tietoteknisen alan opiskelijat innostettua oppimaan uutta ja kenties kehittämään uusia pelillisiä opetustapoja. Idearikkaat ja innoivat nuoret voisivat antaa hyviä ideoita myös tästä näkökulmasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti